tisdag 22 september 2009

Tankar från Kebnekaise


Hej!

När man befinner sig där jag är just nu, så får livet en helt annan rytm.

Härom dagen gick jag förbi en av de meditationsplatser som finns utplacerade på Dag Hammarskjöld-leden som går mellan Nikkaluokta och Abisko.
En meditationsplats kan användas för att stanna upp en stund och tänka över sin plats i tillvaron; rikta in fokus och tanke mot Honom som är Skaparen och det centrum från vilket allt liv utgår. Han som säger om sig själv: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig."

Just den här platsen finns nere i dalen Ladtjovagge vid Lillberget, mitt emellan topparna Skarta, Singitjåkka, Tuolpagorni och Kebnetjåkka Lillltopp.
Där ligger det en stor sten med följande text, som är ett direkt citat ur Dag Hammarskjölds bok "Vägmärken":


"Livet har värde endast genom sitt innehåll
- för andra."

Genast ringer orden från Jesus i mina öron: "Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra."

Han säger också: "Allt vad ni vill att människor skall göra för er, det ska ni också göra för dem."

"Bär varandras bördor så uppfyller ni Kristi lag" är ytterligare ett av de ord som påminner oss om den riktning vi borde ha i livet när det handlar om våra relationer till varandra.

Under mina dagar här uppe har jag också haft möjlighet att avsluta en bok som jag började läsa innan sommaren. Passar på att skicka med några rader till dig från den också, kanske kan de vara till hjälp och vägledning för någon:
Fråga inte dig själv vad världen behöver. Fråga dig själv vad som får dig att leva upp, och gör sedan detta, för vad världen behöver är människor som är levande!

Var välsignad!
/Michael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar