lördag 19 september 2009

Hälsning från STF Kebnekaise

Hej allesammans!

Skriver några rader från min vistelse här uppe på Sveriges "tak", där jag har förmånen att befinna mig just nu. Egentligen är det här min julklapp från förra året som jag har sparat ända tills nu...

Här uppe är det obeskrivligt vackert i all sin ödslighet. Naturen är storslagen på alla sätt och vis. Här förstår man helt plötsligt hur små vi är som människor - när naturen väljer att visa sig på sitt allra sämsta humör eller när man ska ta sig någonstans.

Det är 19 km till närmast farbara väg. Så här års finns det egentligen bara två alternativ att ta sig till eller från fjällstationen - "apostlahästar" eller per helikopter! Gångvägen tar det mellan 4-5 timmar och 5 minuter med helikopter ner till Nikkaluokta där bussen vänder. Sedan är det ytterligare 65 km in till tätorten Kiruna.....

De två dagar jag tillbringat här har Johanna (min dotter) och jag ägnat åt kortare dagsturer för att titta på den närmaste omgivningen. Idag har vi gått upp till Järvsten som är ett jättestort (och då menar jag riesengross) klippblock som slitits loss från en av topparna här i närheten för väldigt längesen. I detta klippblock finns det en grotta som vi var inne och kollade på - med pannlampa och allt!

Eftermiddagen ägnade vi åt att inventera och rensa i personalens linneförråd, inför avslutningen på sommarsäsongen som inträffar under den kommande veckan. Kvällen har vi tillbringat i fjällstationens restaurang där det visade sig att kökschefen var på ett alldeles strålande humör! Eller vad sägs om följande meny: Hummercappucino, löjromstoast, stekt röding och till avslutning en hjortronpannacotta. Någon som längtar hit???

Det får bli allt för den här gången. Over and out från Keb!

Bästa hälsningar
/Michael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar