måndag 3 januari 2011

Välsignad Jul och Nyårshelg


Under helgen har vi haft ett par mycket fina tillfällen att få mötas i Guds hus.
Annandagen hade vi, kl 16 på eftermiddagen, en gudstjänst då vid samlades kring "Julens sånger". Det var ett rikt och varierat sång och musikprogram, där vi fick lyssna till både kör och musikkår samt delta i många sånger. Flera solister medverkade, Mathilda Nilsson spelade fiol, Maria Holback spelade flöjt. "Cortubion", trion Michael Hjerpe på bastuba, Seth Lindell på dragspel och Robert Sundberg på kornett gjorde ett uppskattat och efterlängtat framträdande. Vi fick en duettsång av Malin Hjerpe och Mathilda Nilsson. Naturligtvis fick vi alla också sjunga med i julens mest kända sånger.
Hela musikgudstjänsten var en hyllning till den nyfödde Frälsaren. I sin predikan talade Nils-Erik Karlsson om vikten för oss att vara efterföljare till Jesus Kristus.

Nyårsdagens eftermiddag var vi samlade till årets första gudstjänst. Musikkåren angav tonen för gudstjänsten genom att spela William Booths sång "O, gränslösa frälsning". Kören sjöng sången"Kom, forma min dag" och tillsammans sjöng vi att "Min framtid är i Herrens händer". Åke Nilsson läste bibelordet och ledde oss i bön och lovsång. Monika Björk sjöng en solosång som handlade om att ingenting är omöjligt för Gud och detta var även temat för predikan som hölls av överste Kristina Frisk.
Kören förmedlade, genom sin sång, hälsningen: "Herren söker ett folk" och då inbjudan till böneplatsen gick ut sjöng Karin Eriksson sången "Börja om än en gång i mitt liv"
Många sökte sig till böneplatsen för att på nytt överlåta sig i Herrens tjänst.

Blott ett ler i Hans hand vill jag vara idag med en bön att bli helig och ren.
Med mitt liv vill jag leva till Herrens behag för att verka för Honom allén
I Hans händer jag vilar så trygg ty jag vet,
Han ej lämnar det bräckliga ler, förrän målet Han vunnit för tid evighet
och sin vilja med redskapet ser.

/:Börja om än en gång i mitt liv,:/
Jag vill formas av Dig av Ditt heliga bud,
gör mitt liv till ett redskap för Gud!
(Sam Gullberg)


/Karin Eriksson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar