tisdag 2 september 2014

Dörrar

Dörrar


Det finns många dörrar men det som jag vill skriva om är hjärtats dörr. Det finns en välkänd bild där vi ser Jesus står utanför en dörr och knackar på. Det som är uppmärksam ser att den dörr som Jesus knackar på inte har något handtag , och att handtaget sitter på insidan. Bilden symboliserar att Jesus vill dela vårat liv och vill komma in till oss, men han bryter sig inte in!, han kliver inte bara på oanmält utan väntar på att vi tar steget och öppnar upp för honom. Jesus bryter sig inte in hos oss det är någon annan som gör.
Så öppna upp din dörr.
Har du stängt igen din dörr låst och bommat för.

Jag har en annan bild av en dörr som jag tog sommar. En dörr som är igenbommad och låst med många lås.
 Jag möte ibland människor som bär på gammal oförrätter och besvikelser. Några har gått från sammanhang där man tidigare hade gemenskap och nu bär på bitterhet. Man har hamnat i en situation där man inte vet hur man kommer vidare. Denna dörr som jag såg var symbolisk över hur man kan slagit igen sin dörr så hårt så att den blir svår att öppna, man kan ha låst men så många lås att man inte kommer ihåg var nycklarna ligger. Det kanske har gått så långt att gångjärnen har blivit rostiga.
Det möjligt och en risk att man har sin identitet i den stängda dörren och de borttappade nycklarna, men det är inte den plan som Gud har med ditt liv. Det är viktigt att finna sina nycklar för att låsa upp, man kanske kan be om hjälp att få tag i nycklarna. Men det fina är att om man vänder sig till Gud så har han huvudnyckeln som går till alla lås.
Alla har sina dörrar, varje person som du möter är en dörr till en ny värld som du inte känner. Så jag uppmanar oss alla att se på varandra och se på de möjligheter vi alla har , och som Gud har tänkt för oss alla. Alla är vi dörrar för varandra.


Det börjar med att vi öppnar upp för Jesus.

Åke Nilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar